به موسسه مالیاتی حسابداری رهافام خوش آمدید!
موسسه حسابداری مالیاتیموسسه حسابداری مالیاتیموسسه حسابداری مالیاتی
02188854146
02145293
info@hesabdarkomak.com
تهران، ابتدای بلوار کشاورز،پلاک 31 طبقه سوم جنوبی

معافیت مودیان کوچک از صدور صورتحساب الکترونیک

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه طبق قانون تسهیل تکالیف مودیان، مودیان کوچک از صدور صورتحساب الکترونیک معاف شدند، گفت: در سال ۱۴۰۰ سهم مالیات ۳۰ درصد،۱۴۰۲، ۴۳ درصد و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به ۵۳ درصد رسیده است.

بابک نگاهداری در نشست سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران، گفت: از سال ۱۴۰۰ جهت‌گیری بودجه به سمت افزایش سهم مالیات بوده است. در سال ۱۴۰۰ سهم مالیات ۳۰ درصد، ۱۴۰۲، ۴۳ درصد و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به ۵۳ درصد رسیده است؛ بنابراین جهت‌گیری بودجه به سمت منابع پایدار است.

وی افزود: نکته دیگر که در برنامه هفتم تاکید شده است موضوع پایه‌های مالیاتی جدید است. بحث مالیات برعایدی سرمایه تا جای خوبی پیش رفته است. سفته‌بازی سبب نوسانات شدید قیمت می‌شود و نیاز‌های مصرفی مردم را نیز دچار مشکل می‌کند. ما از تولیدکننده مالیات می‌گیریم، اما از دلال خیر.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع سبب تغییر جریان سرمایه به سمت بازار‌های دلالی می‌شود که برخلاف تولید است؛ بنابراین هدف از این قانون تقویت تولید و مبارزه با سوداگری است. دومین بحث مربوط به مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی است. تلاش براین است که این مالیات را جایگزین قوانین و معافیت‌های پراکنده مالیاتی کنیم. در این قانون درآمد‌های فرد تجمیع می‌شود و هزینه‌هایی مانند آموزش و سلامت از آن کم می‌شود و مابقی مشمول مالیات می‌شود.

وی افزود: تاکیدی دیگری در برنامه هفتم بر روی جلوگیری از فرار مالیاتی انجام شده است. هر چقدر که به سمت هوشمندسازی برویم در جلوگیری از فرار موفق‌تر خواهیم بود. رویکرد‌های سازمان امور مالیاتی هم در همین راستا است. نکته دیگر تقویت بخش تنظیم گری مالیات است. باید با تعریف پایه‌های جدید و تغییر رویکرد نشان دهیم که مالیات ضد تولید نیست. به عنوان مثال با کاهش فرار مالیاتی توان ما برای کاهش نرخ مالیات بر تولید افزایش پیدا می‌کند.

نگاهداری اظهار کرد: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از مهم‌ترین زیر ساخت‌های کشور برای هوشمندسازی نظام مالیاتی است. حاصل اجرای این سامانه شفافیت و حذف ممیز محوری است. قانونی دیگری نیز در حال جلو رفتن است که بحث تسهیل تکالیف مودیان در پایانه‌های فروشگاهی است. معافیت صدور صورت حساب الکترونیکی برای مودیان کوچک در این قانون در نظر گرفته شد.

وی افزود: باید به گونه‌ای رفتار کنیم که در آینده همه معاملات مودیان را در سامانه مودیان پوشش دهیم؛ بنابراین هدف اصلی توسعه صورتحساب‌های الکترونیک است. باید به طور جدی نظارت شود تا قانون مالیات بر آمد‌های اتفاقی اجرایی شود، با کمک سامانه مودیان.

پیام بگذارید