به موسسه مالیاتی حسابداری رهافام خوش آمدید!
موسسه حسابداری مالیاتیموسسه حسابداری مالیاتیموسسه حسابداری مالیاتی
02188854146
02145293
info@hesabdarkomak.com
تهران، ابتدای بلوار کشاورز،پلاک 31 طبقه سوم جنوبی

عزم بین‌المللی برای دریافت حداقل مالیات از میلیونرهای جهان

پایان یافتن رازداری بانکی و تعیین کف جهانی مالیات شرکت‌ها می‌تواند مسیر دریافت حداقل مالیات از میلیونرهای جهان و تحقق ۲۵۰ میلیارد دلار درآمد مالیاتی را هموار سازد.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران به نقل از پایگاه خبری تابناک، گروه تحقیقاتی دیده‌بان مالیات اتحادیه اروپا برآورد کرده است چنانچه با دریافت حداقل مالیات از میلیونرهای جهان نسبت به مهار بین‌المللی فرار مالیاتی اقدام شود بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار درآمد مالیاتی محقق خواهد شد.

به گفته دیده‌بان مالیات اتحادیه اروپا دولت‌ها باید با تعیین حداقل مالیات برای میلیونر‌های جهان جبهه جدیدی برای مهار بین‌المللی فرار مالیاتی ایجاد کنند زیرا این حداقل مالیات مبلغی برابر ۲۵۰ میلیارد دلار است و این مبلغ فقط معادل ۲ درصد از ثروت حدود ۱۳ هزار میلیارد دلاری است که در اختیار ۲ هزار و ۷۰۰ میلیاردر در سطح جهان قرار دارد.

نکته قابل توجه این است که این گروه در گزارش فرار مالیاتی جهانی خود برای سال ۲۰۲۴ اعلام کرده است که در حال حاضر مالیات شخصی مؤثر میلیاردر‌ها اغلب بسیار کمتر از آن چیزی است که مالیات‌دهندگان دیگر می‌پردازند. براساس تخمین‌های این گروه، مالیات شخصی میلیاردر‌ها در آمریکا نزدیک به ۰.۵ درصد و در فرانسه که نرخ مالیات بالایی دارد نزدیک به صفر است.

علت این امر هم پنهان کردن ثروت این قبیل افراد در قالب شرکت‌های کاغذی برای فرار از پرداخت مالیات عنوان شده است. این شرکت‌ها که به آنها شرکت‌های صوری هم گفته می‌شود شرکت‌هایی هستند که فقط روی کاغذ وجود دارند. براساس رویکرد گابریل زوکمن، مدیر دیده‌بان مالیات اتحادیه اروپا این امر خطر تضعیف پایداری سامانه‌های مالیاتی و تهدید مقبولیت اجتماعی مالیات را به دنبال دارد.

نابرابری فزاینده ثروت در برخی کشور‌ها منجر به آن شده است که تقاضا برای درخواست از ثروتمندترین شهروندان برای پرداخت مالیات بیشتر رو به افزایش بگذارد زیرا منابع مالی عمومی برای مقابله با پیری جمعیت، نیاز‌های مالی عظیم برای مدیریت وضعیت اقلیمی و بدهی‌های به‌جامانده از دوران همه‌گیری کرونا ناکافی هستند.

بودجه سال ۲۰۲۴ جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شامل برنامه‌هایی برای دریافت حداقل مالیات ۲۵ درصدی از ۰٫۰۱ درصد ثروتمندترین افراد بود اما این پیشنهاد از آن زمان به بعد با توجه به تهدید‌های مکرر تعطیلی دولت در واشنگتن به‌واسطه کسری بودجه و بدهی عمومی به حاشیه کشانده شده است.

اگرچه تلاش هماهنگ بین‌المللی برای اخذ مالیات بر ثروت از میلیاردر‌ها می‌تواند سال‌ها زمان ببرد اما دیده‌بان مالیات به نمونه‌ای از موفقیت دولت‌ها در پایان دادن به رازداری بانکی و کاهش فرصت شرکت‌های چندملیتی برای انتقال سود به کشور‌هایی با مالیات کم اشاره‌کرده است.

در گزارش این گروه آمده است راه‌اندازی سامانه به اشتراک‌گذاری خودکار اطلاعات حساب در سال ۲۰۱۸، میزان ثروت پنهان‌شده در بهشت‌های مالیاتی فراساحلی را به میزان ۳ برابر کاهش داده است.

گفتنی است توافقنامه سال ۲۰۲۱ بین ۱۴۰ کشور، دامنه فعالیت شرکت‌های چندملیتی را که برای کاهش مالیات، سود‌های خود را در کشور‌های کم مالیات نقد می‌کنند با تعیین کف جهانی ۱۵ درصدی برای مالیات شرکت‌ها از سال آینده محدود خواهد کرد.

در ادامه این گزارش به راهکارهایی برای دریافت حداقل مالیات از میلیاردها هم اشاره شده است. به گفته این گروه، در غیاب فشار بین‌المللی گسترده برای دریافت حداقل مالیات از میلیاردرها، ائتلافی از کشور‌های مایل به انجام این کار می‌تواند به‌طور یک‌جانبه راه را برای تداوم این مسیر هموار سازد.

اگرچه پایان یافتن رازداری بانکی و حداقل مالیات شرکت‌ها به رقابت چند دهه‌ای میان کشور‌ها بر سر نرخ‌های مالیاتی پایان داده است اما همچنان فرصت‌های زیادی برای کاهش صورت‌حساب‌های مالیاتی باقی‌مانده است.
منبع:intamedia

پیام بگذارید