به موسسه مالیاتی حسابداری رهافام خوش آمدید!
موسسه حسابداری مالیاتیموسسه حسابداری مالیاتیموسسه حسابداری مالیاتی
02188854146
02145293
info@hesabdarkomak.com
تهران، ابتدای بلوار کشاورز،پلاک 31 طبقه سوم جنوبی

مالیات بر مجموع درآمد منجر به کاهش فاصله طبقاتی می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ضرورت‌ اجرای مالیات بر مجموع درآمد گفت: در این طرح پایه مالیاتی جدیدی تعریف نمی‌شود بلکه برخورد جدید با پایه‌های مالیاتی قبلی صورت می‌گیرد و به نوعی مواجهه با درآمد‌های مردم تغییر می‌کند.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، علی نصیری اقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در توضیح اینکه چرا باید برخورد مالیاتی عوض شود، اظهار داشت: یک سؤال مطرح می‌شود، آیا ما تفاوت و تمایزی بین انواع درآمد‌هایی که فرد به دست می‌آورد قائل هستیم یا باید باشیم یا خیر؟ آیا می‌توانیم برای درآمدی برتری خاصی نسبت به بقیه تعریف کنیم مثلاً درآمد حاصل از دستمزد را با درآمد سود بانکی مقایسه و یکی را نسبت به دیگری برتری دهیم یا تفاوت قائل شویم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اصل اساسی مالیات بر مجموع درآمد این است که هیچ منابع درآمدی بر هیچ درآمد دیگری برتری نداشته باشد و با همه درآمد‌ها به قاعده یکسان برخورد شود، ادامه داد: مقدمه پذیرش اجرای این طرح، پذیرش این اصل است و برای راه‌اندازی آن نمی‌توانیم مثلاً بگوییم این درآمد چون از بورس است و چون بورس فلان اثر را در اقتصاد کشور دارد و یا این درآمد چون در مناطق محروم به دست آمده و یا متعلق به فلان حرفه است معاف از مالیات است. پس همه این‌ها باید پاک شود و برخورد یکسان با انواع درآمد‌ها به لحاظ مالیاتی صورت گیرد.

این اقتصاددان کاهش فاصله طبقاتی را از نتایج مثبت تصویب و اجرایی شدن مالیات بر مجموع درآمد عنوان کرد و اظهار داشت: باید مبنای برخورد مالیاتی به این صورت باشد که اگر کسی از یک حدی کمتر درآمد داشت به آن معافیت تعلق ‌گیرد و اگر از یک حدی بیشتر درآمد داشت مشمول مالیات به تناسب شود. این امر باعث می‌شود کسانی که درآمد‌های بیشتر دارند مالیات‌های بالاتری بپردازند و کسانی که درآمد‌های کمتر دارند مالیات کمتری پرداخت کنند یا احیاناً مالیاتی پرداخت نکنند.
منبعintamedia

پیام بگذارید