به موسسه مالیاتی حسابداری رهافام خوش آمدید!
موسسه حسابداری مالیاتیموسسه حسابداری مالیاتیموسسه حسابداری مالیاتی
02188854146
02145293
info@hesabdarkomak.com
تهران، ابتدای بلوار کشاورز،پلاک 31 طبقه سوم جنوبی

ثبت رکورد بی‌‏نظیر در شناسایی مؤدیان جدید مالیاتی / شناسایی بیش از 2 میلیون فراری مالیاتی

اخبار مالیاتی موسسه مالیاتی حسابداری رهافام

برنامه ریزی‏ های تحولی سازمان امور مالیاتی کشور در راستای بهبود و ارتقای نظام مالیات ستانی عادلانه بویژه با تکیه بر داده محوری، شناسایی مودیان جدید، بستن گلوگاه ‏‏های فرار مالیاتی و نظایر آن، منابع درآمدی پایدار برای افزایش خدمت رسانی دولت به مردم با رویکرد کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را افزایش داده است
به گزارش رسانه مالیاتی ایران، تحرک و پویایی نظام مالیاتی با روی کار آمدن دولت سیزدهم در عرصه عمل با موفقیت‏ های مشهودی توام گشته و امیدواری‏ ها نسبت به شفاف سازی و تحقق اقتصادی پویا مبتنی بر درآمدهای پایدار فزونی یافته است. از همین رو اقدامات، چشم اندازها و برنامه ریزی‏ های تحولی سازمان امور مالیاتی کشور، موردتوجه اغلب رسانه‏ های مهم و بی طرف کشور قرار گرفته است. برای نمونه، روزنامه «ایران»، در تازه ترین گزارش اقتصادی با عمل به رسالت اجتماعی خویش، برخی اقدامات و دستاوردهای مهم نظام مالیاتی را ترسیم نموده است.

در ابتدای این گزارش آمده است:

با توجه به افزایش درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم، برخی منتقدین این ادعا را مطرح کرده اند که افزایش درآمدهای مالیاتی ناشی از فشار دولت به مردم بوده است. این در حالی است که در دولت سیزدهم مالیات ‏ستانی از بخش مولد، نه تنها افزایش نیافته بلکه کمتر هم شده به طوری که نرخ مالیات بخش تولید در دو سال اخیر 7 درصد کمتر شده و از 25 درصد به 18 درصد رسیده است. برخلاف ادعاهای جریان منتقد دولت سیزدهم، افزایش درآمدهای مالیاتی در دو سال اخیر، به تور انداختن فراریان مالیاتی بوده است. یعنی دولت با تمام توان در حال شناسایی افرادی است که تا پیش از این درآمد مناسبی داشتند اما مالیات پرداخت نمی‏ کردند. عمده این افراد هم دلالان خودرو، مسکن، ارز، سکه، طلا و سایر دارایی ‏ها و همین‏طور افراد فعال در فضای مجازی و زیرزمینی هستند که با سوءاستفاده از خلأهای قانونی، سالانه چند میلیارد تومان درآمد داشتند اما هیچ‏گاه مالیات نمی ‏پرداختند.

شناسایی بیش از 2.4 میلیون فراری مالیاتی

در دو سال اول دولت سیزدهم، تعداد مؤدیان با رشد 2 میلیون و 915 هزار نفری، به 5 میلیون و 350 هزار نفر رسیده است. با اقداماتی که از ابتدای دولت سیزدهم برای اجرای قانون پایانه‏ های فروشگاهی و همچنین شناسایی مؤدیان جدید مالیاتی انجام گرفت، موجب رشد قابل‏ توجه تعداد مؤدیان مالیاتی شد. برای مشخص ‏تر شدن نتایج اقدامات انجام گرفته در این حوزه بهتر است با عدد و رقم صحبت کنیم. از سال 1389 تا سال 1400 تعداد مؤدیان مالیاتی از 2 میلیون و 552 هزار نفر به 2 میلیون و 915 هزار نفر رسید. یعنی در مدت 11 سال، تعداد مؤدیان مالیاتی اعم از کسانی که اظهارنامه مالیاتی ارائه داده و کسانی که از ماده 100 استفاده کرده‏ اند، معادل 363 هزار نفر افزایش یافته است اما در سال 1401 تعداد مؤدیان مالیاتی با 52.4 درصد (معادل یک میلیون و 530 هزار نفر) افزایش به 4 میلیون و 445 هزار نفر رسید. همچنین در سال 1402 تعداد مؤدیان مالیاتی با 20.3 درصد رشد به 5 میلیون و 350 هزار نفر رسیده است. به این ترتیب در دو سال اول دولت سیزدهم تعداد مؤدیان مالیاتی 83.5 درصد رشد داشته و این میزان افزایش چتر مالیاتی در طول تاریخ فعالیت سازمان امور مالیاتی بی ‏سابقه است.

دلیل این جهش قابل‏ توجه در شناسایی مؤدیان مالیاتی، حرکت سازمان امور مالیاتی به سمت داده‏ محوری و الکترونیکی کردن فرایند شناسایی و وصول مالیات است. اقداماتی مانند اتصال کارتخوان ‏ها به حساب و پرونده افراد، شناسایی و تفکیک حساب‏ های تجاری از حساب‏ های غیرتجاری و همچنین راه‏‌اندازی سامانه جامع مؤدیان و ملزم کردن مؤدیان به عضویت در این سامانه در یک فرایند تدریجی است. علاوه بر این، کیفیت اخذ مالیات در سازمان در حال ارتقا است و امیدواریم امسال همه تکلیف بودجه برای وصول درآمدهای مالیاتی را محقق کنیم.

نکته بسیار مهم در این میان تلاش دولت برای تحقق عدالت مالیاتی است، به طوری که دولت برای جلوگیری از افزایش هزینه کسبه خرد، مالیات نیمی از مؤدیان مالیاتی را صفر و نرخ مالیات 90 درصد اصناف را کمتر از 10 میلیون تومان تعیین کرد.

قطعاً با توسعه هرچه بیشتر سامانه‏ های الکترونیک مانند سامانه جامع مؤدیان، به سمت داده‏ محوری و عدالت مالیاتی حرکت می ‏کنیم. در صورتی که همه مؤدیان عضو سامانه جامع مؤدیان شوند و در این سامانه فاکتور الکترونیک صادر کنند تا حدود زیادی عدالت در پرداخت مالیات محقق خواهد شد، چراکه ثبت همه معاملات، میزان مالیات قابل پرداخت برای هر مؤدی را مشخص می‏ کند و این مهم مانع از اجحاف در حق مردم و مؤدیان می ‏شود.
منبع:intamedia 

پیام بگذارید