به موسسه مالیاتی حسابداری رهافام خوش آمدید!
موسسه حسابداری مالیاتیموسسه حسابداری مالیاتیموسسه حسابداری مالیاتی
02188854146
02145293
info@hesabdarkomak.com
تهران، ابتدای بلوار کشاورز،پلاک 31 طبقه سوم جنوبی

رویکرد عدالت‌محوری دولت سیزدهم در مالیات‌‌ستانی/ نظام مالیاتی به‌دنبال وصول منصفانه و عادلانه است / مالیات به‌جای نفت

اخبار مالیاتی موسسه مالیاتی حسابداری رهافام

تهران – اینتا – اقدامات ویژه و برنامه ریزی های تحولی سازمان امور مالیاتی کشور و بهبود و ارتقای نظام مالیات ستانی عادلانه بویژه با تکیه بر داده محوری، شناسایی مودیان جدید، بستن گلوگاه‌‏های فرار مالیاتی و نظایر آن، امیدواری ها نسبت به افزایش منابع درآمدی پایدار برای افزایش خدمت رسانی دولت به مردم با رویکرد کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی فزونی یافته است.
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مالیاتی ایران (اینتا)،تحرک و پویایی نظام مالیاتی با روی کار آمدن دولت سیزدهم در عرصه عمل با موفقیت ‏های مشهودی توام گشته است و امیدها برای شفاف سازی و تحقق اقتصادی پویا مبتنی بر درآمدهای پایدار را افزایش داده است. از اینرو اقدامات، چشم اندازها و برنامه ریزی‏های تحولی سازمان امور مالیاتی کشور، موردتوجه اغلب صاحبنظران و رسانه های مهم کشور قرار گرفته است. برای نمونه پایگاه خبری «جام جم آنلاین»، در تازه ترین گزارش اقتصادی با عمل به رسالت اجتماعی خویش، به برخی اقدامات و دستاوردهای نظام مالیاتی اشاره کرده است.

در ابتدای این گزارش آمده است:

سهم مالیات از منابع بودجه ۱۴۰۲ حدود ۴۸ درصد افزایش یافته، در حالی که سهم نفت از منابع بودجه به کمتر از ۳۰ درصد کاهش داشته است. با سیاست‌های دولت و حرکت به سمت مالیات ‌ستانی عادلانه، درآمدهای مالیاتی نسبت به نفت پیشی می‌ گیرد. افزایش سهم مالیات یکی از سالم‌ترین و پایدارترین منبع درآمدی دولت است که در شرایط تحریمی می ‌توان به آن تکیه کرد، از این رو مجموع وصولی درآمدهای مالیاتی همزمان با استقرار دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ تاکنون نشانگر روند صعودی به خود گرفتن آن است. براین اساس درآمدهای مالیاتی در دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۳۰۵ هزار و ۹۱۱ میلیارد و ۴۷۰ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان بوده است که این آمار نشانگر رشد ۵۴ درصدی است. مجموع وصولی درآمدها از محل منابع مالیات‌های مستقیم، کالاها و خدمات در دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نسبت به رقم مصوب قانون بودجه به ترتیب ۱۱۳ و ۱۰۳ درصد تحقق یافته است. دولت سیزدهم با رویکرد عدالت محوری در مالیات‌ ستانی اقدام به هوشمندسازی نظام مالیاتی با تأمین زیرساخت‌ها کرده و بدون این‌که فشاری به بخش تولیدی و فعال کشور وارد کند به دنبال دریافت مالیات از میلیاردرهای فرار مالیاتی است. سازمان امور مالیاتی کشور در دوره تحول‌آفرینی به‌ دنبال تحقق کامل درآمدهای مالیاتی مصوب در راستای برنامه‌های وصول منصفانه و عادلانه است تا حامی دولت در تامین بخشی از منابع بودجه باشد. بر همین اساس اقدام به شناسایی مودیان جدید، بستن گلوگاه‌های فساد، پیاده‌سازی نظام پایانه‌ های فروشگاهی و سامانه مودیان و طرح مالیات بر عایدی سرمایه کرده است.

مبارزه هوشمند با فرار مالیاتی

مبارزه هوشمند با فرار مالیاتی ازطریق تدوین شاخص‌ها و معیارهای کشف تقلب و فرار مالیاتی، توسعه و تکمیل سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی و پیاده‌سازی آن در سراسر کشور، شناسایی سیستماتیک مؤدیان جدید مالیاتی با استفاده از ظرفیت موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم و ماده ۱۱ قانون پایانه ‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و اولویت ‌دهی در رسیدگی و مطالبه مالیات این مؤدیان از دیگر اقداماتی است که در سازمان مالیاتی پیگیری می ‌شود. بر این اساس شناسایی بیش از چهار میلیون مودی جدید در سال ۱۴۰۰ و شناسایی بیش از ۲ میلیون مودی در سال ۱۴۰۱ با کاهش فشار به بخش رسمی اقتصاد از مهمترین اقدامات بوده است.

شناسایی و نقره‌ داغ شدن فراریان مالیاتی

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان بعد از ۲ سال معطلی در دولت سیزدهم با جدیت اجرایی شد. خریداران و فروشندگان در این سامانه صورتحساب‌های الکترونیکی دریافت می ‌کنند و هر معامله ‌ای در فضای شفاف مورد رصد و راستی‌آزمایی قرار می ‌گیرد. اما برخوردهای قاطع با فراریان مالیاتی دانه ‌درشت در این دولت با هدف استیفای حقوق مردم صورت گرفت. در همین راستا بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شد. شکل‌گیری واحدهای بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی، تقویت تشکیلات بازرسی، بررسی تراکنش‌های بانکی، رسیدگی به گزارش‌های مردمی با راه‌ اندازی سامانه دریافت گزارش‌ فرارهای مالیاتی و نظارت در امر مبارزه با پول‌شویی در سازمان مالیاتی صورت گرفته است تا از این طریق فراریان مالیاتی نقره ‌داغ شوند. بر اساس آخرین گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، سال گذشته از طریق رسیدگی به پرونده بازرسی‌های مالیاتی ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شد.

تکیه دولت بر درآمدهای مالیاتی

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه جام‌جم اظهار کرد: طبق آخرین آمار ۴۸ درصد منابع عمومی دولت را با تکیه بر مالیات پوشش می‌ دهیم که این رقم کم نیست.

مهدی موحدی بکنظر ادامه داد: در گذشته اتکا به درآمدهای نفتی موجب کم ‌توجهی به حوزه مالیات و ضعف ساختاری در نظام مالیاتی شده بود.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی ادامه داد: مالیات، بخش قابل توجهی از منابع دولت را تامین خواهد کرد این امر به یکسری ملزومات نیاز دارد که باید از ظرفیت‌های موجود بهره برد.

وی با بیان این‌که سازمان امور مالیاتی کشور یک سازمان مجری قانون است، گفت: این سازمان تا جایی که می ‌تواند از فرار مالیات در داخل کشور جلوگیری و به وصول هر چه بیشتر مالیات از مودیان اقدام می ‌کند اما رشد میزان سهم نظام مالیاتی از درآمدهای مالیاتی مستلزم تغییرات قانونی است و باید در قانون منابع جدید مالیاتی تعریف شود.

موحدی بکنظر ادامه داد: معافیت‌های افسار گسیخته ‌ای که وجود دارد میزان رشد درآمدهای مالیاتی را کاهش می‌ دهد. باید در شرایط موجود با ظرفیت قانونی، شکاف مالیاتی را کم و با ظرفیت قانونی موجود به مالیات ‌ستانی عادلانه اقدام کنیم.

وی با اشاره به اقداماتی در خصوص مبارزه با فرار مالیاتی عنوان کرد: اقدامات کلی و جزیی در این زمینه صورت می ‌گیرد که در دولت سیزدهم با تشکیل و تقویت ادارات مبارزه با فرار مالیاتی در ادارات کل مالیاتی سراسر کشور، درصدد شناسایی فرارهای مالیاتی هستیم.

سخنگوی سازمان مالیاتی اضافه کرد: عدم تمکین مالیاتی و تشخیص به حق در مالیات را پیگیری می ‌کنیم و توانسته ‌ایم شرکت‌ها و معامله ‌های صوری و مجازی را که محلی برای پولشویی بود شناسایی و ساماندهی کنیم.

وی تاکید کرد: اقدامات خوبی در حوزه افزایش وصول درآمدهای مالیاتی صورت گرفته ولی کافی نیست. ضمن این‌که مستلزم تلاش بیشتر هستیم.
منبع خبر:intamedia.ir

پیام بگذارید